Czy można ładować samochód elektryczny wyłącznie energią z fotowoltaiki?

Czy można ładować samochód elektryczny wyłącznie energią z fotowoltaiki?

Wykorzystywanie energii pozyskanej z instalacji fotowoltaicznej do ogrzewania budynków i zasilania urządzeń domowych stało się powszechną praktyką. Wraz z dynamicznym wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, coraz większą uwagę poświęca się również możliwości zasilania samochodów energią pochodzącą z własnej instalacji słonecznej. Takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie kosztów związanych z transportem oraz zwiększa stopień samowystarczalności energetycznej gospodarstwa domowego.

Przeczytaj także:

Czy można ładować samochód energią elektryczną z fotowoltaiki?

Samochód elektryczny może być ładowany zarówno na ogólnodostępnych stacjach, co pozwala na szybkie uzupełnienie energii, jak i w warunkach domowych, gdzie proces ten trwa dłużej, ale wiąże się z niższymi kosztami. Z tego względu coraz częściej energia pochodząca z instalacji fotowoltaicznej wykorzystywana jest również do zasilania pojazdów, co staje się istotnym elementem codziennego użytkowania energii odnawialnej.

Wzrost liczby aut elektrycznych sprawia, że takie zastosowanie zyskuje na znaczeniu. Choć możliwe jest ładowanie bezpośrednio z domowej sieci, w celu zwiększenia wygody i przyspieszenia procesu warto rozważyć montaż dedykowanej stacji ładowania już na etapie projektowania systemu fotowoltaicznego.

Stacja ładowania auta elektrycznego a moc instalacji fotowoltaicznej

Instalacje fotowoltaiczne rzadko kiedy wykorzystywane są wyłącznie do zasilania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zwykle energia produkowana przez moduły słoneczne zasila różne odbiorniki w gospodarstwie domowym, dlatego zapotrzebowanie związane z eksploatacją pojazdu traktowane jest jako jeden z elementów ogólnego zużycia prądu.

Aby oszacować ilość energii potrzebnej do zasilania samochodu elektrycznego, należy określić jego średnie zużycie energii na 100 kilometrów. Przykładowo, jeśli jest to 18 kWh, oznacza to zużycie na poziomie 0,18 kWh na kilometr. Kolejnym krokiem jest oszacowanie rocznego przebiegu, który dla warunków krajowych wynosi przeciętnie około 20 000 kilometrów. Mnożąc te wartości, otrzymuje się roczne zużycie energii na poziomie 3600 kWh.

Zakładając, że w ciągu roku instalacja o mocy 1 kW produkuje około 1000 kWh energii, dla pokrycia zapotrzebowania pojazdu potrzebna będzie instalacja o mocy około 3,6 kW. Podane wyliczenia mają charakter orientacyjny, ponieważ ostateczny dobór mocy instalacji zależy od szeregu indywidualnych czynników, takich jak całkowite zużycie energii przez gospodarstwo czy warunki nasłonecznienia związane z lokalizacją dachu i kątem jego nachylenia.

Instalacja fotowoltaiczna do ładowania samochodu elektrycznego – korzyści

Wykorzystanie energii produkowanej przez instalację fotowoltaiczną do ładowania samochodów elektrycznych przekłada się na zauważalne ograniczenie kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu, ale niesie również korzyści o charakterze społecznym i środowiskowym.

Stosowanie energii słonecznej jako źródła zasilania pojazdu przyczynia się do zmniejszenia zależności od energii pochodzącej z konwencjonalnych źródeł, w tym elektrowni węglowych. W ten sposób ładowanie samochodu nie tylko nie generuje emisji z rury wydechowej, ale również nie obciąża atmosfery emisjami związanymi z produkcją prądu.

Ładowanie pojazdu elektrycznego z instalacji fotowoltaicznej pozwala także zwiększyć wykorzystanie energii na własne potrzeby. W systemie net-billingu bardziej opłacalne jest zużywanie energii bezpośrednio niż oddawanie jej do sieci. Pojazd może magazynować nadwyżki wyprodukowanej energii, poprawiając tym samym bilans energetyczny domu, zwłaszcza jeśli proces ładowania odbywa się w ciągu dnia, kiedy instalacja działa z największą wydajnością.

Połączenie instalacji fotowoltaicznej ze stacją ładowania pojazdu to sposób na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. W sprzyjających warunkach możliwe jest niemal bezkosztowe użytkowanie pojazdu elektrycznego, z wyłączeniem kosztów utrzymania technicznego. Efektywność takiego rozwiązania zależy od wielu czynników, takich jak liczba pokonywanych kilometrów, charakterystyka pojazdu, parametry stacji ładowania oraz wydajność samej instalacji fotowoltaicznej.

Zasilanie samochodu energią ze źródeł odnawialnych sprzyja również ograniczeniu śladu węglowego. Im częściej pojazdy elektryczne są ładowane energią ze słońca, tym mniejsze zapotrzebowanie na prąd produkowany z paliw kopalnych. W dłuższej perspektywie może to przyczynić się do zmniejszenia udziału energii z węgla w krajowym miksie energetycznym.

Możliwość komentowania została wyłączona.