Projekt fotowoltaiki na torach kolejowych. Szwajcaria planuje nowe rozwiązania

Projekt fotowoltaiki na torach kolejowych. Szwajcaria planuje nowe rozwiązania

Instalacja paneli fotowoltaicznych wymaga dobrze nasłonecznionych i łatwo dostępnych powierzchni. Jednym z nietypowych miejsc, które mogą spełniać te warunki, są tory kolejowe. Takie rozwiązanie opracował szwajcarski start-up, który planuje wdrożenie tego systemu w kantonie Vaud. Wykorzystanie infrastruktury kolejowej do produkcji energii słonecznej może przynieść korzyści zarówno w zakresie efektywnego zagospodarowania przestrzeni, jak i zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym regionu.

Projekt Sun-Ways przyniesie korzyści z OZE Szwajcarii

Szwajcaria planuje wdrożenie pilotażowego projektu start-upu Sun-Ways, który zakłada montaż paneli fotowoltaicznych na torach kolejowych. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie produkcji energii odnawialnej, co stanowi istotne wyzwanie w kraju o ograniczonej dostępności terenów pod nowe instalacje. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej pozwala na efektywne zagospodarowanie przestrzeni bez potrzeby zajmowania dodatkowych obszarów.

Produkcja energii słonecznej w Szwajcarii rośnie, dostarczając każdego roku dodatkowe 2-3 procent krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Staje się tym samym, obok energii wodnej, jednym z filarów krajowego systemu energetycznego. Prognozy wskazują, że do 2050 roku energia słoneczna może pokrywać nawet połowę rocznego zużycia prądu, pomimo wzrostu zapotrzebowania. Jak podkreśla Matthias Egli, dyrektor generalny Swissolar, dalszy rozwój tej technologii będzie kluczowym elementem transformacji energetycznej kraju.

Specjalny pociąg rozłoży panele fotowoltaiczne

Panele fotowoltaiczne mają zostać umieszczone pomiędzy szynami, co pozwoli im funkcjonować bez zakłócania ruchu kolejowego. Dzięki specjalnie opracowanej technologii cała konstrukcja zostanie wzmocniona i dostosowana do ekstremalnych warunków, w tym przejazdu pociągów osiągających prędkość ponad 200 km/h.

Jak podkreśla Joseph Scuderi, dyrektor generalny Sun-Ways, będzie to pierwsza na świecie instalacja paneli słonecznych bezpośrednio na torach kolejowych użytkowanych przez regularnie kursujące pociągi.

Sposób montażu również wyróżnia ten projekt. Wykorzystany zostanie specjalny pociąg Scheuchzer, który podczas jazdy automatycznie rozmieści kolektory między szynami. Mechanizm tłokowy zamontowany w pojeździe umożliwi instalację nawet tysiąca metrów kwadratowych paneli w ciągu jednego dnia.

Firma planuje rozszerzenie tego rozwiązania na całą infrastrukturę kolejową kraju, obejmującą ponad 5300 kilometrów torów. Zanim jednak do tego dojdzie, system musi przejść testy na pierwszym odcinku pilotażowym. Oprócz trwałości i odporności na mikropęknięcia istotnym aspektem będzie również kontrola odbicia światła. Krytycy projektu zwracają uwagę na potencjalne ryzyko pożarowe oraz możliwość chwilowego oślepienia maszynistów przez refleksy słoneczne odbijające się od paneli.

Możliwość komentowania została wyłączona.