Ładowanie samochodu elektrycznego i fotowoltaika

Ładowanie samochodu elektrycznego i fotowoltaika

Coraz częściej energia z instalacji fotowoltaicznych wykorzystywana jest nie tylko do zasilania domowych urządzeń i ogrzewania pomieszczeń, ale także do ładowania samochodów elektrycznych. Wzrost popularności aut elektrycznych sprawił, że coraz więcej osób interesuje się możliwością obniżenia kosztów transportu poprzez wykorzystanie energii słonecznej do ładowania pojazdów. Jeśli ktoś zastanawia się, czy domowa instalacja fotowoltaiczna może zasilać jego samochód, odpowiedź brzmi – tak, jest to możliwe i coraz bardziej opłacalne rozwiązanie.

Przeczytaj także:

Ładowanie samochodu elektrycznego z fotowoltaiki

Samochód elektryczny można ładować na stacjach ładowania, co jest szybkie, ale dość kosztowne. Alternatywnie, ładowanie z gniazdka w garażu jest znacznie tańsze, choć trwa dłużej. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na ładowanie swojego pojazdu energią z instalacji fotowoltaicznej. Popularność samochodów elektrycznych rośnie, co wpływa na większe zainteresowanie tym rozwiązaniem. Energia wyprodukowana przez fotowoltaikę doskonale nadaje się do ładowania pojazdów. Aby jednak zwiększyć wygodę i skrócić czas ładowania, warto wziąć pod uwagę montaż stacji ładowania na etapie planowania instalacji fotowoltaicznej.

Jak dobrać moc fotowoltaiki do ładowania samochodu elektrycznego w domu?

Instalacje fotowoltaiczne rzadko kiedy służą jedynie do zasilania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zazwyczaj energia produkowana przez panele fotowoltaiczne jest wykorzystywana na potrzeby całego gospodarstwa domowego, a zapotrzebowanie na energię do ładowania samochodu należy uwzględniać jako jego część składową.

Aby obliczyć, ile kWh zużywa pojazd elektryczny, należy zacząć od określenia, ile energii potrzebuje na pokonanie 100 km. Przykładowo, może to być 15 kWh, co odpowiada 0,15 kWh na kilometr. Następnie trzeba oszacować roczny przebieg – średnia w Polsce wynosi około 20 000 km. Mnożąc te wartości, otrzymuje się zapotrzebowanie na energię – 3000 kWh rocznie (0,15 kWh/km x 20 000 km).

W polskich warunkach klimatycznych, z 1 kW mocy instalacji można uzyskać około 1000 kWh energii rocznie, co oznacza, że aby pokryć zapotrzebowanie pojazdu elektrycznego, potrzebna będzie instalacja o mocy około 3 kW. Oczywiście, dokładne wyliczenia zależą od indywidualnych warunków, takich jak zużycie energii czy położenie instalacji.

Panele fotowoltaiczne do stacji ładowania auta elektrycznego – jakie korzyści daje takie rozwiązanie?

Wykorzystanie energii z instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodów elektrycznych przynosi znaczące oszczędności na rachunkach za prąd. Jednak korzyści sięgają dalej niż tylko aspekt finansowy. Takie rozwiązanie przyczynia się również do zrównoważonego rozwoju i promowania ekologicznych praktyk, zarówno wśród jednostek, jak i firm, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne oraz społeczną odpowiedzialność za przyszłe pokolenia.

Ładowanie samochodu z instalacji fotowoltaicznej zwiększa autokonsumpcję

Prosumenci, którzy rozliczają się według systemu net-billingu wprowadzonego w 2022 roku, zyskują najwięcej poprzez zwiększenie autokonsumpcji. Przekazywanie nadwyżek energii do sieci jest mniej opłacalne niż jej bezpośrednie wykorzystanie w gospodarstwie domowym. Akumulator samochodu elektrycznego może służyć do magazynowania nadwyżek energii, co poprawia bilans energetyczny domu. Aby maksymalnie wykorzystać energię, warto ładować auto w ciągu dnia, kiedy instalacja fotowoltaiczna generuje prąd. Posiadając własny punkt ładowania pojazdu w miejscu pracy, można za pomocą bilansowania między punktami poboru przenieść nadwyżki energii z domu do ładowarki.

Wykorzystanie ekologicznego paliwa

Krytycy samochodów elektrycznych często argumentują, że nie są one w pełni ekologicznym rozwiązaniem, ponieważ do ich ładowania używa się energii pochodzącej z elektrowni węglowych. Jednak ładowanie pojazdów elektrycznych za pomocą energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych eliminuje ten problem. Dzięki temu samochody te nie tylko nie emitują spalin, ale również nie korzystają z energii wytwarzanej z paliw kopalnych, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Niższe koszty eksploatacji 

Podłączenie stacji ładowania do instalacji fotowoltaicznej pozwala znacznie obniżyć koszty związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego. W optymalnych warunkach możliwe jest niemal darmowe ładowanie pojazdu, które redukuje wydatki do kosztów serwisowania i ewentualnych napraw auta. Osiągnięcie takiego stanu zależy jednak od kilku czynników, takich jak liczba pokonywanych kilometrów, pojemność akumulatora, rodzaj stacji do ładowania samochodu oraz efektywność samej instalacji fotowoltaicznej.

Mniejszy ślad węglowy

Ładowanie samochodu elektrycznego z paneli fotowoltaicznych znacząco obniża ślad węglowy gospodarstwa domowego. Im więcej pojazdów ładowanych jest z energii pochodzącej z domowych instalacji fotowoltaicznych czy farm słonecznych, tym większy jest potencjał na zmniejszenie udziału energii pochodzącej z węgla w miksie energetycznym.

Możliwość korzystania z energii słonecznej nie jest zarezerwowana jedynie dla właścicieli domów jednorodzinnych. Nowelizacja ustawy o OZE z 29 października 2021 r. wprowadziła pojęcie prosumenta zbiorowego, co oznacza, że deweloperzy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą ubiegać się o dofinansowanie na budowę instalacji fotowoltaicznych. Wystarczy przekonać wspólnotę do inwestycji w panele słoneczne oraz stację ładowania pojazdów elektrycznych. Oznacza to, że już teraz istnieje możliwość instalacji takich stacji w budynkach wielorodzinnych lub ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Możliwość komentowania została wyłączona.